mandag 17. mai 2010

Hurra for 17.mai!!!

Jeg er veldig glad i 17.mai. Jeg har gode minner fra denne dagen fra barndommen med barnetog, masse is og pølser. Selv om våret i Bergen ikke var optimalt idag så skal dagen feires med så mange norske flagg som mulig. Bare på dette bildet kan jeg telle ni flagg...
Jeg har ikke gått i tog idag, det er så mange mennesker i Bergen sentrum at jeg får klaustofobi bare av å tenke på det. Så vi tok oss en liten tur i Solheimsviken, gikk hjem igjen og spiste rømmegrøt og fenalår, og nå snart skal vi ned i Arenum for å få med oss tivoliet!
Jeg har forresten vestlandsdrakt for de som lurer!
Ahh, rømmmmmmmmmegrøt!
Her er oppskriften jeg brukte:

Ingredienser

  • 5 dl seterrømme
  • 2 dl hvetemel
  • 5 dl melk
  • 1 ts salt 

Slik gjør du:

1. La rømmen koke i ca. 5 minutter.

2. Sikt i halvparten av melet og rør kraftig.

3. La det stå å koke på svak varme til smøret (fettet) pipler frem. Ta av smøret med en skje før du rører inn resten av melet og sper på med melken.

4. Spe med litt melk av gangen og rør godt mellom hver gang. La grøten småkoke i ca. 5 minutter før du smaker til med salt.

Server med sukker, kanel og smøret fra rømmen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar