tirsdag 21. desember 2010

Kjempegode og litt sunne cookies!

Idag har jeg hatt fri. HERLIG!!! Benyttet dagen til å kjøpe meg bil :-) Joho, gleder meg til jeg kan hente den!

Jeg har også fått bakt idag. Prøvde meg litt frem på en sunnere oppskrift, og de ble kjempebra, bedre enn "originalen". De er ikke supersunne, men bedre enn den vanlige varianten. Dommen fra Michael var også at de var kjempegode, og der er jo han som er sjokolade- og kakeeksperten!


Oppskrift:

200 g smør
200 g rårørsukker (eller vanlig salt)
2 ss  vaniljepulver
2 egg
225 g speltmel (eller hvetemel)
2 ss råkakao
1 ss himalayan salt (eller vanlig salt)
1 ss bakepulver eller 1 ts natron
125 g mørk sjokolade (gjerne den mørkeste varianten med høyt kakaoinnhold)
50 g mandler
40 g kakao nibs



1. Varm ovnen til 175 °C. Varm smøret litt slik at det er bløtt, men IKKE smelt smøret, det skal kun varmes.
2. Ha så smør, sukker og vaniljepulver i en bolle og rør det sammen. Rør gradvis inn eggene til røren er lett og luftig.
3. Bland sammen mel, salt, råkakao, bakepulver. Sikt det tørre over røren og bland det inn.¨
4. Hakk sjokoladen i småbiter, hakk mandler i småbiter, tilsett i røren, og tilsett kakao nibs i røren.
5. Sett spiseskjeer av røren på stekeplater med bakepapir på, men ikke sett dem for tett. Stek dem i stekeovn i 12-14 minutter til de er sprø på utsiden, men fremdeles myke inni. Avkjøl kjeksene i 5 min og nyyyt!




Kakao nibs er full i næringsstoffer. Kakao er ekstremt rik på antioksidanter og mineraler. Kakao inneholder en god del magnesium som er kjent for å ha en god effekt på kroppens muskler inkludert hjertemusklenes funksjon. Kakao nibs er kakaobønnens indre kjerne. Les mer her: http://www.super-nature.no/supershop.nsf/index.html?OpenFrameSet&Frame=main&Src=http://www.super-nature.no/supershop.nsf/docs/5776

(Kakao nibs)

En liten ting om himalayan salt: Saltkrystallene fra Himalaya inneholder alle mineraler og sporelementer som finnes i menneskekroppen. Og er derfor mye bedre å bruke en vanlig salt. Her står det mer om himalayan salt 

(Himalayan salt)


4 kommentarer:

  1. Til å kjøpe bil faktisk! Hærlig! hehe..

    også du, de der såg farlig gode ut!!!

    SvarSlett
  2. De var jo gaaaaanske sunne da :-)
    Ikke så glad i hvetemel, men trenger jo ikke å spise 20 stk på en gang, så jeg tror jeg prøver de.

    SvarSlett
  3. Disse så kjempegode ut! Takk for at du deler oppskriften.

    Kaller stuekroken min for Howardkroken siden Howardsofaene står der. :)

    Nyt de siste førjulsdagene. Og god jul!

    SvarSlett
  4. Sv: ja jeg så jo egentlig det, når du sier det :-)
    Magen min som tenkte for meg sikkert, den skiller nemlig ikke mellom vanlig hvetemel og spelt, blir like sint av begge deler. Men det er jo uansett ikke enorme mengder her, så tar sjansen jeg:-)

    SvarSlett