lørdag 4. desember 2010

Supermat, og en Über sunn smoothie

Jeg har blitt fan av supermat i det siste! Og har funnet noen Über sunne produkter som brukes i denne måten å spise på. Supermat er et ganske begrep, matvarene som betegnes som supermat inneholder ren og høykonsentrert næring, de er altså de mest næringsrike og sunneste matvarene man kan finne. Supermat er som oftest vilvoksende eller dyrket økologisk, i tillegg er de uprosesserte og i hovedsak aldri varmet opp over 40 °C. Interessen for supermat har økt i de siste årene, og det henger vel kanskje sammen med at folk er blitt mer bevist på hvor lite næring halvfabrikata, ferdigmat og generelt betydelig bearbeidet mat inneholder.

(Supermat bibelen, skrevet av Trine Berge og Sara Chacko)

Vist folk hadde visst hvor mye dritt det finnes i den maten de spiser så hadde de blitt sjokket. Altså, jeg er ingen engel, jeg har syndet jeg også, senest i går med en Grandiosa Pepperoni. Anyways, jeg prøver stort sett å få i meg gode og næringsrike matvarer som gjør at kroppen fungerer optimalt.

En av favorittene minie, og noe jeg synes alle burde prøve er Gojibær. Gojibær kjøpes tørket, og da er de litt for tørre for min del, så mitt beste tips er å bløtlegge de, gjerne i litt eplesaft. Bærene skal bløtlegges over natten slik at de trekker inn fuktigheten.

Noe annet som jeg har begynt å bruke mye i det siste er chiafrø. De smaker absolutt ingenting, og er proppfull av omega 3 og omega 6. Chia inneholder det perfekte innbyrdes forhold 3:1(Omega-3 til Omega-6). 2 spiseskjeer med chiafrø inneholder mer omega 3 enn en stor laksefilet. Dette mirakel av et frø har høyere konsentrasjon av Omega-3 fettsyrer, antioksidanter og fiber enn enhver annen kjent kilde på jorden,

Slik lager du smoothie med goji og chiafrø.

Beates über smoothie

1. Bløtlegg litt mer enn en håndfull gojibær over natten.
2. Bløtlegg 2 ss chiafrø i 1,5 dl vann i ca 20 min

(Frosne bringebær)
Bløtlagte gojibær
200 g frosne bringebær
Bløtlagte chiafrø
1 Skyr med bringebær/jordbærsmak
2 ss Sukrin, kan sløyfes
1 ss med granateplepulver, kan sløyfes

(Bløtlagte chiafrø)

3. Ta bær,bløtleggingsvannet, chiafrøene,Skyr, granateplepulver og evt Sukrin i en blender, hurtighakker eller smoothie maker, som moser fruktkjøttet til puré.

 (Granateplepulver)

Og Voilà, du har en kjempegod smoothie, mens kroppen får i seg masse bra næring og antioksidanter.

1 kommentar: